Για τον ιδρυτή του πειραματικού κινηματογράφου στην Ελλάδα, Κώστα Σφήκα
(1927-2009), θα μιλήσουν στις 24 Μαΐου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας οι:
Ανδρέας Τύρος, Πέπη Ρηγοπούλου, Δημήτρης Καλαντίδης, Μαρία Κομνηνού,
Παναγιώτης Σασλίδης, στα πλαίσια του αφιερώματος για τον δημιουργό που
ξεκινά την Πέμπτη.
Ο Έλληνας διανοητής, λάτρης της ζωγραφικής και της μουσικής -παραμένει ο «γνωστός μας άγνωστος», παρά το γεγονός ότι η ταινία του «Μοντέλο» βρίσκεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης και στο Beaubourg της Γαλλίας και όταν το όνομά του και το έργο του, συμπεριλαμβάνονται στο κινηματογραφικό γαλλικό περιοδικό Λαρούς.
Η μεγάλη αναδρομή στο έργο του στην Ταινιοθήκη, πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου και ενώ συμπληρώνονται δύο χρόνια από το θάνατό του.
Ο γεννημένος στην Αθήνα το 1927 Κώστας Σφήκας ήταν αυτοδίδακτος κινηματογραφιστής.
Γύρισε το 1961 το φιλμ μικρού μήκους «Εγκαίνια», στη συνέχεια το ντοκιμαντέρ «Αναμονή» (1962) και τον «Θηραϊκό Όρθρο» (1968), σε συνεργασία με τον Σταύρο Τορνέ, στο οποίο δεσπόζει η επίδραση της νεορεαλιστικής σχολής.
Η αποστροφή του για τον αναπαραστατικό κινηματογράφο και το όραμα ενός διαλεκτικού υλιστικού σινεμά, ικανού να δώσει μορφή στις κατακτήσεις της Μαρξιστικής φιλοσοφικής σκέψης, τον οδηγούν από το 1974 στην πραγμάτωση των έργων «Μοντέλο» (1974), (Βραβείο καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1974), «Μητροπόλεις» (1975), «Αλληγορία» (1986), «Το προφητικό πουλί των θλίψεων του Πάουλ Κλέε» (1995), «Προμηθεύς Εναντιοδρομών» (1998), «Η Γυναίκα της και ο Συλλέκτης» (2002), «Μεταμόρφωση» (2007).
Η τηλεοπτική εκπομπή «Παρασκήνιο» της εταιρείας CINETIC πρόσφερε στον σκηνοθέτη τη δυνατότητα γυρίσματος ενός σημαντικού αριθμού δοκιμίων, όπως «Ο βιολιστής Τάτσης Αποστολίδης» (1977), «Θρήνος γιά τον Γιάννη Χρήστου» (1978), «Το τσίρκο της Σόφιας» (1979), «Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο»(1979), «Φωνές και στέκια του ρεμπέτικου» (1980), «Ο εξπρεσιονισμός στον κινηματογράφο» (1980), «Το μοντάζ του Αϊζενστάιν» (1982), «Ο μισάνθρωπος του Μολιέρου» (1982), «Η αποκάλυψη του ηγεμόνα» (1992), «Ο αινιγματικός κύριος Ιούλιος Βερν - Νέμο Αλληγορία ΙΙ» (1992), «Η ποίησις του Ανδρέα Εμπειρίκου» (1982).
Ο Κώστας Σφήκας εμφανίστηκε στον κινηματογράφο, στα τέλη της δεκαετίας του '50, μία περίοδο που οι νέοι τότε κινηματογραφιστές «στηρίζονταν στην αλληλοβοήθεια των συνεργατών τους και συμμετείχαν με διάφορες ειδικότητες στην παραγωγή των ταινιών ο ένας του άλλου» ανέφερε στην παρουσίαση του αφιερώματος, ο αντιπρόεδρος της Ταινιοθήκης, Θόδωρος Αδαμόπουλος.
Στόχος της Ταινιοθήκης είναι να συγκεντρώσει σε dvd το έργο του Κώστα Σφήκα, του Σταύρου Τορνέ, όπως και των επόμενων σκηνοθετών του ελληνικού πειραματικού κινηματογράφου, Θανάση Ρετζή, Αντουανέτας Αγγελίδη, Άγγελου Φραντζή και άλλων, προκειμένου να κυκλοφορήσει στις ευρωπαϊκές ταινιοθήκες και ανάλογα φεστιβάλ» είπε η γραμματέας της Ταινιοθήκης, Μαρία Κομνηνού.
Ο Έλληνας διανοητής, λάτρης της ζωγραφικής και της μουσικής -παραμένει ο «γνωστός μας άγνωστος», παρά το γεγονός ότι η ταινία του «Μοντέλο» βρίσκεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης και στο Beaubourg της Γαλλίας και όταν το όνομά του και το έργο του, συμπεριλαμβάνονται στο κινηματογραφικό γαλλικό περιοδικό Λαρούς.
Η μεγάλη αναδρομή στο έργο του στην Ταινιοθήκη, πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου και ενώ συμπληρώνονται δύο χρόνια από το θάνατό του.
Ο γεννημένος στην Αθήνα το 1927 Κώστας Σφήκας ήταν αυτοδίδακτος κινηματογραφιστής.
Γύρισε το 1961 το φιλμ μικρού μήκους «Εγκαίνια», στη συνέχεια το ντοκιμαντέρ «Αναμονή» (1962) και τον «Θηραϊκό Όρθρο» (1968), σε συνεργασία με τον Σταύρο Τορνέ, στο οποίο δεσπόζει η επίδραση της νεορεαλιστικής σχολής.
Η αποστροφή του για τον αναπαραστατικό κινηματογράφο και το όραμα ενός διαλεκτικού υλιστικού σινεμά, ικανού να δώσει μορφή στις κατακτήσεις της Μαρξιστικής φιλοσοφικής σκέψης, τον οδηγούν από το 1974 στην πραγμάτωση των έργων «Μοντέλο» (1974), (Βραβείο καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1974), «Μητροπόλεις» (1975), «Αλληγορία» (1986), «Το προφητικό πουλί των θλίψεων του Πάουλ Κλέε» (1995), «Προμηθεύς Εναντιοδρομών» (1998), «Η Γυναίκα της και ο Συλλέκτης» (2002), «Μεταμόρφωση» (2007).
Η τηλεοπτική εκπομπή «Παρασκήνιο» της εταιρείας CINETIC πρόσφερε στον σκηνοθέτη τη δυνατότητα γυρίσματος ενός σημαντικού αριθμού δοκιμίων, όπως «Ο βιολιστής Τάτσης Αποστολίδης» (1977), «Θρήνος γιά τον Γιάννη Χρήστου» (1978), «Το τσίρκο της Σόφιας» (1979), «Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο»(1979), «Φωνές και στέκια του ρεμπέτικου» (1980), «Ο εξπρεσιονισμός στον κινηματογράφο» (1980), «Το μοντάζ του Αϊζενστάιν» (1982), «Ο μισάνθρωπος του Μολιέρου» (1982), «Η αποκάλυψη του ηγεμόνα» (1992), «Ο αινιγματικός κύριος Ιούλιος Βερν - Νέμο Αλληγορία ΙΙ» (1992), «Η ποίησις του Ανδρέα Εμπειρίκου» (1982).
Ο Κώστας Σφήκας εμφανίστηκε στον κινηματογράφο, στα τέλη της δεκαετίας του '50, μία περίοδο που οι νέοι τότε κινηματογραφιστές «στηρίζονταν στην αλληλοβοήθεια των συνεργατών τους και συμμετείχαν με διάφορες ειδικότητες στην παραγωγή των ταινιών ο ένας του άλλου» ανέφερε στην παρουσίαση του αφιερώματος, ο αντιπρόεδρος της Ταινιοθήκης, Θόδωρος Αδαμόπουλος.
Στόχος της Ταινιοθήκης είναι να συγκεντρώσει σε dvd το έργο του Κώστα Σφήκα, του Σταύρου Τορνέ, όπως και των επόμενων σκηνοθετών του ελληνικού πειραματικού κινηματογράφου, Θανάση Ρετζή, Αντουανέτας Αγγελίδη, Άγγελου Φραντζή και άλλων, προκειμένου να κυκλοφορήσει στις ευρωπαϊκές ταινιοθήκες και ανάλογα φεστιβάλ» είπε η γραμματέας της Ταινιοθήκης, Μαρία Κομνηνού.